Weekend Limburg 2018

Dag 1

Met regenen vertrokken vanaf de Veluwe en droog aangekomen in het heuvelachtige zuiden, rond enen waren de meeste fietsers wel aanwezig voor de vlaai en koffie. De koelkast was afgeladen met vlees en bier maar eerst moest er gefietst worden. De reisleider had mij een route gestuurd en die werd in de gps geladen, dus we konden op pad. Een aantal ging op de brede banden maar het merendeel verkoos de racefiets. Na 5km hadden we al een eerste lekke band, gelukkig bleef het daarbij. Leuke route over leuke wegen met mooi uitzichten, niet iedereen kon daar evenveel van genieten tijdens een klim. De dode man nog maar even links laten liggen maar verder best nog wel pittige klimmetjes voor de wielen gehad. In Noorbeek werd een terras aangedaan en werden de eerste biertjes al verorberd. Na de herstart volgde gelijk een pittige klim en toen voelde die biertjes niet al te prettig meer. 😉 Nog een leuk slot aan de route gebreid en toen we weer bij ons onderkomen aankwamen stond het eten al klaar op het fornuis, met dank aan José. Het smaakte prima en geeft hoop ik voldoende energie voor morgen.

Bekijk hier de foto’s van dag 1

Dag 2

Na een prima ontbijt konden we ons opmaken voor een lange fietsdag, de route Top Tien Toeren werd in de gps geladen en de zakken van het shirt werden goed gevuld. Een mooie rustige aanloop in noordwestelijke richting over een glooiend parcours deed de beentjes goed. De eerste echte klim kwam nabij Geulle waar Bertus een lekke band moest vervangen. Via de hoogvlaktes ging het naar Berg waar we de Brakkeberg bedwongen. Op weg naar de Keuteberg een terras aangedaan, zelfde als vorig jaar, om weer op krachten te komen, helaas waren er slechts 5 stukken vlaai die gedeeld werden. Na de herstart begaf de ondersteuning van Aart het en ging hij terug naar Ransdaal, gelukkig was dat heel dicht bij. Wij konden gelijk de Keutenberg op en dat zorgde voor de nodige ongepaste opmerkingen. Langs ons vroegere onderkomen in Euverum nog een stukje Belgie aangedaan alvorens via de Epenerbaan en de toeristenweg het hoogste punt van Nederland opgezocht waar we met muziek werden ontvangen.

In Vijlen werden de magen weer gevuld voor het laatste zware deel met nog 6 pittige beklimmingen, enkele mannen haakten in Gulpen af vanwege wat lichamelijke ongemakken. Met een hoop gekraak en steeds verder zakkende snelheid werden de laatste hellingen bedwongen. Na nog een paar afhakers bleven we met acht over voor het laatste toetje, de Dode man, een zware klim die we allemaal fietsend boven kwamen al zag ik wel enkele mensen zigzaggend naar boven gaan.

Thuisgekomen werd er eerst wat vocht aangevuld en maakte Gertie een perfecte barbecue klaar waar flink wat van werd opgemaakt. Velen zullen morgen wat extra gewicht naar boven moeten torsen.

Bekijk hier de foto´s van dag 2

Dag 3

We werden weer rond half zes door de terugkerende buren gewekt, de voetballers gingen tekeer met zang en getrommel alsof Nederland het WK had gewonnen. Je moest wel heel vast slapen wilde je hier niet wakker van worden, maar gelukkig was de storm vlotjes over en konden we nog een paar uurtjes slaap pakken. Bij het ontbijt werd er maar eens flink met de stoelen geschoven op de tegelvloer opdat ook zij wisten dat we wakker waren, of ze er veel van gemerkt hebben??? Verder weinig last van ze gehad en zelfs de barbecue werd uitgewisseld.

Niemand melde zich voor de route dus knutselde uw reporter nog ‘snel’ even iets leuks in elkaar. Er waren wel vele verzoeken, niet te zwaar, niet te ver, niet te veel bulten, ijsje. Alles werd niet ingewilligd en dat leverde een hele mooie route op over klimmetjes die we nog niet hadden gehad afgelopen dagen.

Eerst werd de processie bekeken die bij ons langs kwam en halt hield bij ons onderkomen om de voormalige eigenaar te eren met gezang en geweerschoten. Leuk om deze folklore eens weer te aanschouwen. Na het vertrek kwamen we een hele stoet oude brommers tegen, en dat ging de hele dag zo’n beetje door met dat geknetter in het Geuldal, er bleek een grote meeting te zijn in Klimmen. De tweede klim was de Couberg, een klim van naam maar zo bijzonder ook weer niet. Aansluitend de Brakkeberg af en weer omhoog naar Berg en Terblijt, langs de antiekmarkt in Bemelen waar Thirza het verschil niet zag met een rommelmarkt. Na de klim gaven Aart en Cora aan de laatsten te zijn en trapten we lekker verder totdat ik een tingeltje hoorde en Bertus melde in Sibbe te staan, wij waren inmiddels al een eind richting Noorbeek. Omdat de beentjes niet goed waren besliste Bertus zijn eigen rustige route terug te fietsen. Over mooie glooiende wegen ging het dus door naar Noorbeek en na een gemiste afslag bleek later Jan Dokter zoek, na een belletje stond hij ons in Slenaken weer op te wachten en werd daar de inwendige mens verzorgd. Sommigen werkten hier een complete maaltijd naar binnen, anderen een van de weinige stukken vlaai. Bertus had het trouwens beter voor elkaar met vlaai dan de lokale horeca, op twee terrassen was de aanwezige vlaai minimaal terwijl die hier toch zo gepromoot word.

Na de Slenakerberg stoven we bij Camirig, langs de ijsboer, omhoog het Vijlenerbos in en was het weer ieder voor zich op de 2.5km lange klim. Thirza ging tot het uiterste om uw reporter bij te halen en hing even als een dood vogeltje over het stuur maar reed het hele weekend super.

Vanuit Partij brak bij menigeen het zweet al weer uit toen de Gulperberg opdoemde, dit verdween weer toen we er rechts langs gingen. Er werd nog volop gebabbeld toen we in Gulpen plots linksaf de Gulperberg alsnog opstuurden, een hoop gekraak, gemopper en gevloek weerkaatste tussen de bomen en daalde neer op het Mariabeeld. Erg pittig, vooral het eerste stuk was de conclusie toen een ieder boven en weer bijgekomen was. Met nog een paar lusjes rondom Gulpen en de Fromberg werd deze dag afgesloten en kunnen we terugkijken op een prachtig en goed georganiseerd weekend.

Bertus bedankt voor de organisatie, Gertie voor de barbecue, alle anderen voor het prima gezelschap en bedankt voor het bedanken en trouw volgen van mijn achterwiel door het mooie Limburgse land. Heb met plezier een paar leuke routes voor jullie uitgezet.

Als een ding wel duidelijk was voor mij dit weekend, is dat je blij moet zijn dat je zo mag afzien op elke (zware) klim.