Op zaterdag 5 september organiseert HDKS een Graveltoertocht.
De Gisola Graveltoertocht “Wild op Wielen” is een recreatieve, niet competitieve toertocht over bestaande gravel- en zandpaden op de Noordoost-Veluwe, waarbij de deelnemers op een verantwoorde manier kunnen genieten van natuur, beweging en ontmoeting, met respect voor de prachtige omgeving en andere gebruikers!
De routes voeren over zorgvuldig geselecteerde bestaande (fiets)paden, deels door Kroondomein Het Loo. Een gedeelte van de route (40 km) zal uitgepijld worden, zodal ook beginnende gravelaars kennis kunnen maken met de sport, terwijl daarnaast ook twee lussen van 40 km mbv GPS gereden kunnen worden. Zo is het mogelijk om in totaal 120 km te rijden, verdeeld over de 3 lussen die telkens terugkomen op de startlocatie bij vv Emst.
De startlocatie bij vv Emst op sportpark ’t Hanendarp, Hanendorperweg 83, 8166 JH Emst, fungeert ook als verzorgingspost waar een gezellige, festival-achtige sfeer gecreëerd zal worden met ondersteuning van locale ondernemers!
‘s-Avonds nog 13 rijders aangemeld. En aan de start waren er maar 4. Het weer was hopelijk de oorzaak. Wind mee naar Genemuiden En daarna wind tegen. Beuken tegen de elementen. Bakje thee met appelgebak bij Café de Unie in Kampen. Nog een mooi stuk kop over kop gereden. Souvenir uit Genemuiden meegenomen (hoopje vogelstront op mijn schoen). Uiteindelijk allemaal moe naar voldaan. Hans, Herman en Elwin bedankt voor de schik en de mooie rit. Robert Leusink
En een klassieker werd het. Met maar 4 man op pad en de eerste 80km tot de koffie alleen maar regen. Na de koffie met een straffe tegen en zijwind naar huis. Mooi mentale training richting Marmotte! Hans Peters
Zondag 10 mei, moederdag en een regelmatigheidsrit van HDKS op de kalender, altijd lastig thuis maar de opkomst was weer behoorlijk met 19 fietsers waaronder zelfs twee moeders.
Mark van Winsum had deze keer een mooie route uitgezet voor de rit zonder teller of andere hulpmiddelen waar de snelheid mee gezien kan worden. De routekaart werd uitvoerig bestudeerd en een afweging gemaakt voor het best mogelijke gemiddelde om op te geven voor de start.
Na het startsignaal vormden zich al snel twee groepen en een solofietser voor de kortste afstand. De snelste groep was al vrij snel uit beeld en uw reporter nestelde zich in de tweede groep, wel zo handig i.v.m. de tegenwind in het eerste deel. Op de Knobbel moest Harrie Gorkink al lossen, hij was niet in vorm maar had wel een heel hoog gemiddelde van 33km/u na de finish, . Hij was het spoor bijster en had een kortere route naar de finish genomen.
Na de Knobbel pikten we Natascha Doornebosch op die ook op de Knobbel het tempo van groep 1 niet bij kon sloffen na een week fietsen in Portugal. Tussen ’t Harde en Oldebroek sloot ook Bas Huis in t Veld aan na een wegomleiding, hij wilde zien of wij de juiste weg wel konden vinden was zijn commentaar. Niet iedereen was erg onder de indruk van deze opmerking.
Vanaf Oldebroek werkte de wind iets meer in het voordeel en ging het vlotjes naar Nunspeet en het Veluwemeer, en vanaf daar in een bijna rechte lijn door de bossen terug naar Emst.
Vanaf Vierhouten schakelde uw reporter een tandje terug omdat het tempo voor mijn gevoel aan de hoge kant lag. De groep ging vol door en Natascha bleef bij mij maar kon de verleiding niet weerstaan toen er een paar sneller fietsers langs kwamen en haakte daarbij aan. Uw reporter bleef lekker rustig door peddelen richting Gortel en de finish bij de Wildhoeve en bleek de een na laatste daar te zijn. Gert Tellegen sloot de rij na een gemiste afslag had hij de aansluiting ook verloren en de laatste 10 km alleen gereden.
Op het terras bij de Wildhoeve was er koffie en tijd voor de evaluatie, gemiste afslagen en de sterke verhalen. Toen de jury klaar was met het nodige rekenwerk kon Bas de klasseringen bekend maken, altijd weer goed voor de nodige hilariteit en decepties. Uiteindelijk bleven weer de twee zelfde namen als bij de vorige rit, en weer was uw reporter net iets dichter bij zijn opgegeven gemiddelde dan Robert Leusink, weer bijna hetzelfde podium als de vorige keer met nu Niels de Waal op 3.
Zondag 19 april stond de eerste regelmatigheidsrit van 2026 op de kalender. Ondergetekende had hiervoor een mooie route uitgezet vond hijzelf en anderen ook al voor de start. Voor de een appeltje eitje voor de ander altijd weer een hele puzzel om de kaart of beschrijving te lezen, en dus zaak gewoon het juiste wiel te kiezen.
23 Fietsers aan de start en die vertrokken gezamenlijk na de controle of alle klokjes van het stuur af waren. Net buiten Emst was al de eerste schifting tussen snelle en minder snelle renners. Op het Loar was al een eerste lekke band voor René Steunenberg, Hans en Gerrit Peters en Natascha Doornebosch waren zo sociaal om op hem te wachten. Na de achterband moest ook de voorband nog gewisseld worden. Dit zou dit groepje later nogmaals overkomen bij Hans en dus werd de route ingekort en kwamen ze als laatsten binnen.
Voor de anderen was de wind eerst gunstig gezind en werd er lekker doorgetrapt. Uw reporter was eerst met drie en wat later met zeven fietsers in een groepje, wel zo lekker met de wind op het eind een heel lang stuk op kop. De route voerde langs totaal vier molens en had net zo goed de molentocht kunnen heten. Wenum, Beemte, Vecht, Teuge, Wilp Achterhoek, Posterenk, Wilp en Nijbroek, alle vooraanstaande dorpen en gehuchten werden doorsneden. Gelukkig was het rustig op straat en konden we lekker doorpeddelen met een paar vaste renners op kop. Vanaf Wilp werd het wel meer stoempen op de kale vlaktes tegen een best wel pittige wind. Oene mochten we net overslaan maar vanaf daar was het wel even heerlijk met de wind in de rug naar de finish bij het Smallert in Emst.
Nadat iedereen binnen was, een kopje koffie op had en geëvalueerd had over het verloop van de rit konden de prijzen uitgereikt worden door Bas Huis in ’t Veld. Altijd weer een leuk en verrassend moment en zo bleek Jolanda nummer drie te zijn en tussen Robert en Sander zat maar 1 seconde verschil in het voordeel van Sander, die was de winnaar was van deze eerste rit. Alle drie kregen ze een waardebon te besteden bij van de Put in Heerde.
Hierboven bij “Lid worden van HDKS” staat de link om je aan te melden voor een gratis tijdelijk lidmaatschap waarbij je verzekerd een aantal malen kan meerijden.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.